Italijansko društvo za kolektivno ostvarivanje autorskih prava “La Societa Italiana degli Autori ed Editori” (SIAE) kaže da su italijanski autori i izdavači „zbunjeni jednostranom odlukom kompanije Meta (kojoj pripadaju Facebook i Instagram) da isključi repertoar SIAE iz svoje biblioteke“.
Prethodni ugovor o licenciranju repertoara između SIAE-a i kompanije Meta istekao je 1. Januara ove godine, a dve strane još uvek nisu postigle dogovor o novim uslovima. Čini se da je kompanija Meta donela preventivnu odluku (koja se može tumačiti i kao neka vrsta pritiska na drugu stranu u pregovorima) i obustavila upotrebu muzičkih dela koje štiti SIAE na svojim platformama.
To znači da korisnici društvenih mreža Facebook i Instagram sada ne mogu da koriste muziku iz SIAE repertoara, a ovo će uticati i na postojeće objave koje sadrže italijansku muziku: na Facebook-u će postovi koji sadrže muziku koju štiti SIAE biti uklonjeni, a na Instagramu će muzika biti uklonjena. Na obe platforme, korisnici će imati mogućnost da vrate objavu sa novom, licenciranom muzikom.
Italijansko društvo ovu odluku smatra "nerazumljivom" i podvlači da se od društva traži da prihvati "jednostrani predlog kompanije Meta, bez obzira na bilo kakvu transparentnu i objektivnu procenu stvarne vrednosti repertoara". SIAE saopštava da je Metino odbijanje da „deli relevantne informacije u cilju pravičnog sporazuma, očigledno u suprotnosti sa principima utvrđenim Evropskim Direktivama o autorskim pravima za koje su se autori i izdavači širom Evrope snažno zalagali“.
Portparol Mete (izvor italijanske dnevne novine Corriere della Sera) odgovara da je do povlačenja muzičkog repertoara SIAE došlo zbog želje kompanije da zaštiti autorska prava kompozitora i umetnika – podvukavši da je to „ultimativni prioritet“ za Metu. Portparol je takođe rekao da je kompaniji Meta glavni cilj postizanje sporazuma sa SIAE.
Italijanska štampa dalje izveštava da je počasni predsednik SIAE, italijanski tekstopisac Mogol, nazvao sukob između Mete i SIAE „svetom bitkom“. Njegova izjava je dosta oštra: „Ove digitalne platforme zarađuju milijarde i nerado plaćaju bilo kakvu naknadu autorima, koji bi trebalo da žive od prava. Ovo je pravedna bitka koju vodimo da zaštitimo umetnike, ovo je sveta bitka.“
Već dva dana svi relevantni industrijski kanali bruje o ovom problem i verujemo da će pritisak kreativne muzičke industrije (autori, društva, publisher-i, izdavači…) naterati Metu da se vrati za pregovarački sto i ponudi fer uslove za korišćenje italijanskog repertoara na svojim platformama.
Ovo je podsetnik koliko je muzika važna za gigantske platforme društvenih medija i njihove korisnike, kao i da su nosioci prava svesni da imaju značajnu pregovaračku poziciju. Podsetićemo na još jedan nedavni primer pregovaračke igre mačke i miša između nosilaca prava, društava za kolektivno ostvarivanje i izdavača sa jedne, a korisnika sa druge strane. Prošle godine, Kobalt je povukao svoj repertoar sa Metinih platformi pošto su pregovori o upotrebi muzike došli u fazu zastoja. Ovaj potez je, očigledno, bio uspešan, pošto su pregovori brzo nastavljeni i završeni, da bi Kobalt repertoar bio vraćen na FB i IG u septembru 2022. Otprilike u isto vreme, Sony Music je povukao svoj katalog sa Resso servisa za strimovanje muzike u Indiji, Brazilu i Indoneziji, koji je u vlasništvu Bitedance-a.
Licenciranje domaćeg repertoara velikim platformama, bilo da su u pitanju društvene mreže ili striming, i dalje je u ranim fazama i podložno dečijim bolestima. Iako je činjenica da srpski repertoar ne može da se poredi sa italijanskim ili katalozima Kobalta i Sony-ja, pregovarači, odnosno društva za kolektivno ostvarivanje prava, moraju da shvate značaj muzike za uspešan, pa i profitabilan, rad korisnika – bili oni emiteri, obveznici posebne (pravične) naknade ili globalne društvene mreže ili digitalni servisi.
tel: 011 30 89 205
Jovan Matić
Slobodan Loka Nesovic
Srđan Mitrić
Bojana Zimonjić Jelisavac - Mondo.rs
Emina Peruničić
Tatjana Bukvić