Nastavljamo seriju tekstova o kreativnim industrijama i njihovoj ulozi u modernoj ekonomiji. Naravno, posebno ćemo se baviti aktivnostima zasnovanim na autorskom (i srodnim pravima), ali počnimo od definisanja različitih sektora kreativnih industrija. Metodologija će biti definisana odgovorom na pitanje „KO ŠTA dobija u biznisu kreativnih industrija“?
Kada kažemo KO, mislimo na nosioca autorskog ili srodnog prava, dok se ŠTA odnosi na prihod koji dolazi od pravne zaštite autorskog (i srodnih) prava. Ovo veliko pitanje će nam pomoći da utvrdimo ŠTA je bitno za našu analizu, ZAŠTO je bitno i KAKO ćemo dobijene informacije tumačiti.
U nastavku je najčešća podela na sektore kreativnih industrija. Jasno je da za dublju analizu sektore treba prevesti u cifre koje se odnose na prihod i radna mesta. Prihodi dolaze i iz prodaje B2B (biznis ka biznisu – business to business) i B2C (biznis ka korisniku- business to consumer).
Sektor | Aktivnost |
Advertajzing, marketing | Marketinške agencije |
Arhitektura | Arhitektonski biroi i firme |
Knjige | Fizička i digitalna prodaja knjiga (uključujući i sve vrste stručnih knjiga) |
Gejming | Izdavači, kreatori i prodavci video igrica; prodaja opreme |
Muzika | Fonogramska i industrija muzičkog izdavaštva (publishing); nastupi uživo |
Film | Produkcija, post-produkcija i distribucija filma |
Novine i magazini | Izdavačka industrija novina i magazina (B2C i B2B, novinske agencije) |
Izvođačke umetnosti | Aktivnosti vezane za izvođačke umetnosti: ples, pozorište, muzika uživo, opera, balet itd. |
Radio | Aktivnosti radio emitovanja |
TV | TV program, produkcija i emitovanje, uključujući kablovsko i satelitsko |
Vizuelne umetnosti | Stvaranje vizuelnih umetnosti, muzeji, aktivnosti fotografije i dizajna |
Svakako, naša analiza će biti ograničena na aspekte sektora koji su povezani sa autorskim i srodnim pravima, te ćemo pažnju posvetiti odnosu izmedju izvođača radova i samih stvaralaca, kreatora, odnosno B2B vezama.
Autorsko i srodna prava, ako ih percepiramo kao ekskluzivno pravo nosioca u odnosu na odredjeno umetničko delo, imaju važnu ulogu u tim odnosima. Dakle, navedene sektore možemo organizovati u grupe, uzimajući u obzir zajedničke aspekte koje različiti B2B odnosi imaju u odnosu na autorsko (i srodna) pravo.
Na primer:
U narednim tekstovima detaljno ćemo obraditi sektore, imajući na umu kako prava deluju u odnosu među B2B igračima. Definisaćemo sektore na osnovu toga ko su učesnici i koja su njihova prava, a zatim ćemo se baviti odnosom među učesnicima i načinom na koji autorsko i srodna prava definišu njihove odnose.
tel: 011 30 89 205
Jovan Matić
Slobodan Loka Nesovic
Srđan Mitrić
Bojana Zimonjić Jelisavac - Mondo.rs
Emina Peruničić
Tatjana Bukvić