21. septembar 2021.

Moć sinhronizacije

Nastavljamo seriju tekstova posvećenu licenciranju i sinhronizaciji muzike

Početkom ove godine, IFPI (International Federation of the Phonographic Industry – Međunarodna federacija fonogramske industrije) je izvestio da je vrednost sinhronizacija u 2018. godini iznosila 0,4 milijarde dolara, ili nešto više od 2% ukupnih prihoda muzičke industrije. Međutim, deo koji se odnosi na korišćenje snimaka je samo delić ukupne vrednosti licenciranja. Prvo, prava na sinhronizaciju moraju biti ‘očišćena’ i sa nosiocima master prava (prava na snimak) i sa nosiocima autorskih prava (kompozitori/tekstopisci/izdavači). Dakle, ukupni prihodi od direktnih sinhronizacija su podeljeni između izdavačkih i producentskih kanala u odnosu 50/50. To znači da tih 400 miliona dolara prihoda na strani izdavačkih kuća predstavlja samo polovinu ukupnog kolača prihoda od licenciranja.

Drugo, zbog efekta dvostruke naknade koji smo ukratko pomenuli u prethodnom tekstu (Šta je licenca za sinhronizaciju), uspešne sinhronizacije će doneti i autorske honorare od javnog saopštavanja. Zamislite da je vaša pesma sinhronizovana u reklamnom spotu koji se emituje 100 puta dnevno na nacionalnom TV kanalu – tantijemi od javnog saopštavanja će se uvećati, i to brzo. Dakle, ukupan doprinos ugovora o sinhronizaciji muzičkoj industriji biće mnogo veći od podatka koji je dao IFPI, koji se odnosi samo na direktan prihod fonogramske industrije.

Osim toga, sam novac nije uvek glavni pokretač neke sinhronizacije. Naravno da uspešni sink dilovi (sync deal) mogu doneti odjednom milionske iznose etabliranim internacionalnim izvođačima, ali u mnogim slučajevima promotivni efekat sinhronizacije može biti višestruko veći od bilo koje trenutne finansijske dobiti. Imamo stotine karijera koje su počele i procvetale zahvaljujući jednom sinhronizovanom hitu.

Sigurno da ćemo se svi setiti po nekoliko nezaboravnih pesama koje smo otkrili u tami bioskopa, ali ovde ćemo navesti neke statističke podatke da bi naglasili prethodnu poentu:

  • - Pesma 1234 grupe Feist popela se na 10. Mesto Bilbordove liste Hot 100, pošto je bila iskorišćena u reklami za iPod Nano kompanije Epl (Apple);
  • - Numera Nightcall (Kavinsky), korišćena u filmu Vožnja (Drive, 2011) sada ima preko 230 miliona pregleda na kanalu YouTube;
  • - ‘Jenny of Oldstones’ grupe Florence + The Machine, originalno delo snimljeno za saundtrek serije Igra prestola (Game of Thrones Soundtrack) pretražena je preko 200.000 puta na aplikaciji Šazam (Shazam) tokom 24 časa po emitovanju epizode.

U osnovi, sinhronizacije mogu postati neka vrsta polu-reklame za umetnike, posebno za manje poznata dela. Marketing i promo timovi ulažu ogromna sredstva kako bi pesme njihovih izvođača dospele na Spotifaj (Spotify – servis za striming muzike) plejlistu, gde će je čuti 100.000 ljudi. Ista pesma / umetnik mogu dobiti ponudu za sinhronizaciju sa reklamom za veliki brend i završiti jašući na talasu vrednom desetine miliona dolara medijskih budžeta. Njihova pesma će se puštati četiri puta na sat pred publikom nacionalne televizije u udarnom terminu, a oni će pritom zaraditi. Osim toga, svi u toj publici moći će da pitaju Šazam o kojoj je pesmi reč, prostim pritiskom na dugme.

Iako smo se bavili međunarodnom praksom i primerima, sve navedeno primenjivo je i na manja, lokalna tržišta, pa i na naše. Dok je domaće tržište reklama relativno malo i, donekle, zasićeno stranim reklamama - koje do naših medija dolaze u kompletu sa muzikom - produkcija TV serija i filmova doživljava pravi procvat. Sinhronizuju se pesme, kako domaće, tako i strane, donoseći autorima i nosiocima prava priliku da ostvare kako direktan prihod od samih licenci za sinhronizaciju, tako i posredan prihod od emitovanja i javnog saopštavanja koji ostvaruju preko organizacija za kolektivno ostvarivanje prava. Nadamo se da će mladi umetnici sve više prepoznavati i promotivni aspekt koji im sinhronizacije mogu doneti.

 

Ostali naslovi

Svi naslovi

Da li znate svoja prava i kako da ih ostvarite?

Stavljamo vam na raspolaganje svoje višedecenijsko iskustvo, kako u Srbiji, tako i u svetu.

Javite nam se!

ostvarisvojaprava@mascom.rs

 tel: 011 30 89 205

Autori

Jovan Matić

Slobodan Loka Nesovic

Srđan Mitrić

Bojana Zimonjić Jelisavac - Mondo.rs

Emina Peruničić

Tatjana Bukvić