23. mart 2021.

Fenomen Super Bowl reklama i muzike

Muzika će svaku reklamu odneti mnogo dalje, ali kada se ta reklama emituje u pauzama Super Bowl utakmice, nebo je granica.

Reklame koje se emituju u pauzama Super bowl utakmice (finale NFL lige američkog fudbala) su televizijske reklame visokog profila koje se prave namenski za emitovanje tokom navedenog događaja i za koje se izdvajaju milionski budžeti. Super bowl reklame su postale poseban kulturološki fenomen, pored same utakmice, jer mnogi gledaoci utakmicu gledaju samo da bi videli reklame. Ove reklame su postale kultne i opšte poznate zbog svog kinematografskog kvaliteta, nepredvidivosti, nadrealnog humora i upotrebe specijalnih efekata. Naravno, muzika igra značajnu, ako ne i ključnu ulogu u njima. Poznate ličnosti se često pojavljuju u tim reklamama, donoseći im dodatni prestiž i ekskluzivnost. Neke reklame koje su tokom godina emitovane (ili su bile predložene za emitovanje) tokom prenosa, izazivale su kontroverzne reakcije zbog prirode njihovog sadržaja.

Fenomen i popularnost Super bowl reklama rezultat su izuzetno visoke gledanosti i široke demografske populacije koju zahvataju. Super bowl utakmica je često među najgledanijim televizijskim emisijama u Americi (SAD); po procenama agencija za monitoring medija, 2015. godine prenos je gledalo 114,4 miliona gledalaca samo u Sjedinjenim državama. Imajući to u vidu, ne čudi da se oglašivači utrkuju ko će napraviti bolju, skuplju, intrigantniju reklamu, koristeći ovu jedinstvenu priliku kao sredstvo za prezentaciju novih proizvoda i usluga, kao i izgradnju svesti o istima među ovako širokom publikom. Istovremeno, pokušavaju da stvore famu oko samih oglasa i na taj način dobiju dodatnu izloženost (na primer, mnoge reklame su postale ’viralne’). Veliki broj medija i agencija za istraživanje javnog mnjenja imaju istraživanja koja reklama je imala najbolji odziv kod gledalaca, a od 2000. godine mreža CBS emituje i specijale sa najboljim reklamama. Sve to uzrokuje veće interesovanje za same spotove i, na neki način, im produžava život.

Naravno, rast interesovanja za Super bowl reklame sa sobom je doneo i vrtoglavi rast cena oglasnog prostora: prosečna cena emitovanja reklame od 30 sekundi se kretala od $37,500 na prvom Super bowl-u do oko $2.2 miliona na 34. izdanju 2000. godine. Do 49. izdanja 2015. godine cena je duplirana na oko $4.5 miliona, dok je 2020. godine za emitovanje reklame od 30 sekundi trebalo izdvojiti 5.6 miliona dolara.

Porast cene medijskog prostora pratio je i porast produkcijskih budžeta. To se posebno odrazilo na korišćenje muzike u ovim reklamama, pa imamo licence koje su plaćene milionskim iznosima. Oglašivači očigledno nisu želeli da štede na tako bitnom elementu kao što je muzika. U mnogim slučajevima korišćene pesme su postale neka vrsta sinonima za reklamirani proizvod, te je oglasna poruka nalazila svoj put do potrošača pri svakom slušanju date pesme, a ne samo pri gledanju reklame. Jasno je da se naše tržište ne može porediti sa Američkim, ali kroz pozitivne primere najuspešnijih Super bowl reklama u kojima je akcenat na muzici, možemo videti kako je na najbolji način iskorišćen medijski prostor sa najširom publikom, kao što je prenos važnih sportskih događaja.

Pet Super bowl reklama u kojima je muzika ’ukrala’ svetlost reflektora:

Reklama za 100. utakmicu NFL – muzika: kompilacija

Kako reklama ove magnitude uopšte nastaje logistički, a zatim je i realizovana na tako brilijantan način? Ovde imamo armiju NFL legend I trenutnih super zvezda, a da ne pominjemo da je bilo potrebno regulisati prava bar tri hit pesme, što sa sobom nosi jednako značajan skup autora, izvođača, pablišera I lejblova.

Pepsi tizer za šou u poluvremenu ’Get ready’ (2021) – muzika: The Weeknd – Get ready

Pepsi je veliki brend, i, nema sumnje, da je pesma Get ready ogroman hit, ali ono što je najbolje kod ove reklame je koliko dobro komunicira snagu zajedništva koju izaziva hit pesma, i kako odlična pesma može da stvori zajedničko iskustvo za ljude u najrazličitijim sferama života.

E-trade This is getting old (2018) – muzika: Banana boat song (Day-o)

Producenti su iskoristili pesmu koja je postala poznata zahvaljujući filmu Beetlejuice (iako postoji vise verzija), prilagodili tekst samoj reklamnoj poruci i angažovali pevače poznijeg životnog doba, baš kao što su i glumci u reklami. Sjajno! Rado bih slušala DJ set ove bakice.

Doritos Blaze vs Mtn Dew Ice (2018)- muzika: Look At Me Now (Chris Brown feat Busta Rhymes, Lil Wayne) i Get Ur Freak On (Missy Elliot)

U vreme najveće planetarne popularnosti serije ’Igra prestola’, ova reklama apostrofira seriju i kroz glumca koji je igrao Tiriona Lanistera (Peter Dinklage) ali i kroz referencu na vatru i led. Čuveni Morgan Freeman predstavlja led. Dodajte u jednačinu, naizgled nespojive, Busta Rhymes i Missy Elliot, eto odlične reklame.

The Voice Super Bowl reklama (2018) – muzika: originalna

Reklama koja najavljuje novu sezonu šou programa The Voice, uključuje gomilu zvezda kantri muzike koji horski pevaju namenski napisanu, šaljivu pesmu. Svaki pevač ima strofu kojom se šali na svoj račun. Ciljna grupa pogođena u metu.

Na kraju, posle ovih sjajnih primera, treba naglasiti da je za najbolje rezultate kampanja, neophodna bliska saradnja kreativnih timova agencije, samog oglašivača i pablišera. Na taj način, možete razvijati projekat od same ideje do realizacije, sa muzikom koja se uklapa u koncept, budžet i dostupna je za licenciranje.

 

Tatjana Bukvić

Ostali naslovi

Svi naslovi

Da li znate svoja prava i kako da ih ostvarite?

Stavljamo vam na raspolaganje svoje višedecenijsko iskustvo, kako u Srbiji, tako i u svetu.

Javite nam se!

ostvarisvojaprava@mascom.rs

 tel: 011 30 89 205

Autori

Jovan Matić

Slobodan Loka Nesovic

Srđan Mitrić

Bojana Zimonjić Jelisavac - Mondo.rs

Emina Peruničić

Tatjana Bukvić